Vilda klädd för en skön lördagspromenad

Vilda klädd för en skön lördagspromenad
Perfekt promenad väder för en frusen bulldog är det i dag.
Solen skiner och det är bara några minusgrader.
Vi har haft en jobbig morgon,vaknade kl 5 av att Vilda skakade med huvudet
igen.Nu är det en månad sen förra gången.
Hon höll väll på i ca 30 min av och till.Hon vill ligga nära oss under tiden skakningarna
pågår,men även efter söker hon stöd.Hon låg en timme med huvudet i min halsgrop efter
hon slutat skaka.
Nu har det hänt så många gånger att man kan ta det rätt lugnt,men visst ser det otäckt ut.
Ingen tycks veta varför en del hundar kan få så här.En teori är att det är nackmusklerna som
blivit överansträngda.
Nu är hon som vanligt igen,kanske lite trött bara.
Vi hoppas att det är över för den här gången.
Nu ska jag släpa ut Ella på en motions runda.
Ha en skön lördag.

Kommentarer
Postat av: Eva & Lennart

Kul att se att du har fått igång din blogg! Jag är ju som bekant inte ute på internet så ofta men nu kan jag ju titta på vovvarna då och då.

Kram Eva

2007-01-27 @ 12:04:33
Postat av: Cornelia

Så otäckt med skakningarna... usch! Och jag som blir hispig av bara en liten prick på trampdynan...

2007-01-27 @ 13:09:32
URL: http://www.raggsocka.se
Postat av: Helena svarar

Det blir jag också.Första gången hon skakade höll jag på flippa ur,men kom ihåg att jag hört om en annan bulldog som skakat och inget hänt.
Hon skakar bara i huvudet och är inte borta på nått sätt under tiden,och efteråt är det som om inget hänt.Konstigt är det och läskigt.
kram

2007-01-27 @ 13:23:20
Postat av: Malin

Nu har vi oxå en blogg! Daniel fixade en åt mej =) Nu ska man bara komma på nåt att skriva... =S

2007-01-27 @ 15:38:22
URL: http://malin.originaldesign.se/
Postat av: Jossan

Åh vad jobbigt och otäckt! Jag hade en hund som fick epilepsi så jag vet hur otäckt det är med en hund som "skakar"! Tur att det inte är epilepsi, det är riktigt hemskt! Stackars liten, ge henne en kram!

2007-01-27 @ 18:09:34
URL: http://hubert.webb.se
Postat av: Helena svarar

Ja det är riktigt otäckt även om det bara är huvudet som skakar.
Jag ska genast ge henne en kram.=)

2007-01-27 @ 18:35:05
Postat av: Anna

Stackars Vilda! Och dig! Hälsa hundarna från oss, som håller på att frysa ihjäl (utom Ying som har hyfsad päls!)

2007-01-27 @ 20:24:52
URL: http://pelleskop.se
Postat av: Pia

Min Bullis som inom kort fyller 9år fick sina första skakningar för sex år sedan.
Hon har haft ett par stycken.
Jag är nästan 100% säker på att det handlar om örongångarna.Hon har extremt trånga och efter behandling kom det mycket skit ur dem och hon har inte haft fler skakfall.
Hur ser din vovve ut i öronen?

2007-01-27 @ 22:59:08
URL: http://www.nogg.se/hundliv
Postat av: Helena svarar

Vilda har jätte fina örongångar och har aldrig haft problem med öronen.
Det är alltid när hon sover som skakningarna börjar.Imorse när hon började så var hon sten hård i nackmusklerna,men senare i dag var hon mjuk och avslappnad.Vår teori är att det har med nacken att göra.Att hon överanstränger sig och när hon sover och slappnar av så släpper spänningarna i nacken,eller om nåt kommer i kläm.
Hon är helt medveten hela tiden och följer en med blicken och rör sig som vanlig.
Första gången hon skakade var 2 dagar innan hon gjorde illa knät.Det visade sig att det var en patella luxation så hon var tvungen att opereras.
Hon halkade till på golvet men vetrinären trodde att hon hade skadan innan.Hon lärde sig hur hon skulle göra för att få knät att hoppa i rätt läge igen när det hoppade ur led.Men när hon halkade så blev det akut ett tag sen såg det ut att bli bättre,till vi upptäckte att benet vek sig under henne ibland.
Men operationen gick bra och jag kan inte minnas att hon skakade mer än en gång och det var före operationen.
Allt det här hände i april-maj 06.
Vi har nyss varit till vetrinären med henne för hon har fått ögoninflamation och när jag tänker efter så kollade hon öronen på henne då också.
Det blev ett långt utlägg det här,hoppas du orkar läsa allt.Man oroar sig för dom små liven.
Nu ska vi försöka sova,blev ju lite dåligt med sömn i natt.
God natt.

2007-01-28 @ 00:08:47
Postat av: Pia igen...

Ja då kanske det finns ett muskulärt samband.
Jag är utbildad hundmassör och vet att det finns samband mellan det mesta i de små kropparna.
jag skall försöka förklara ett nackmassagegrepp.Men om du inte förstår alls så massera inte så hårt.
Ta högerhanden och sätt denvid nacken med tumme på ena sidan och de andra fingrarna på andra sidan.Handen skall vara mot skulderbladen.
Ta den andra handen och sätt lika men handen skall vara mot huvudet istället.
Ta ett grepp,ingen luft skall synas mellan hand och hund.
För handen och ta med dig huden upp mot huvudet-du börjar med skulderblads handen.
När du kommit upp mot huvudet så gör lika med den andra ner mot skulderblads handen.Du kommer att få ihop rätt mycket hud och skinn om du gjort rätt.
Ja detta blev också långt...

2007-01-28 @ 09:32:13
URL: http://www.nogg.se/hundliv
Postat av: Helena svarar

Tack för massage tipset,det ska vi genast prova.
Vi hade en Chow-Chow förut som på äldre dar fick öron problem.Han kunde gå och skaka huvudet men det var på ett helt annat sätt en det Vilda gör.
Det ser ut som ett epilepsianfall fast det är bara huvudet som krampar.Vi försöker alltid massera henne och iblad känns det som det hjälper.
Nu vet vi ju hur vi ska massera också så det kanske kommer att funka.
Idag är det full fart på henne,det är rena lekstugan här.
Kram

2007-01-28 @ 11:22:00
Postat av: Pia åter igen...

Bimbo har som skrivet oxå haft skakningar.Åååh fy så jag grät när det hände första gången.Bara huvudet och när hon skakade så kom det lite saliv ur munnen oxå.
Som tur är "växte det bort"
välkommen åter.
var kommer dina Bullisar ifrån?
Bimbo=Brat Pac
Adina=Goldbullies
Agathon=Min egen uppfödning efter Adina.

2007-01-29 @ 00:57:46
URL: http://www.nogg.se/hundliv
Postat av: Helena svarar

Vilda kommer från Carin Maximainen,Maxibull.
Ella från Elisabet Juneblad,Saintbullets.
Elisabet bor vi nästen granne med.Det är jätte skönt att ha nån i närheten som man kan råd fråga.
Carin har jag också bra kontakt med genom telefonen eller mail.Hon bodde här en helg nu i höst när det var utställning här.
Ingen av dom har sett skakningar men dom har hört tala som det.
Jag har varit och gått igenom ditt galleri,du har jätte fina hundar.Ser fram emot att få se mer av dom.
Kram

2007-01-29 @ 08:38:37
Postat av: Magdis

Hej!
Hamnade här av en slump då jag försöker forska lite mer om huvudskakningar. Har haft en dobermann som skakat precis som du beskriver; inte för att nåt besvärar utan mer epeleptiskt. Den voven gick det inget bra för och nu sitter jag i samma sits igen... =(

2007-10-30 @ 19:11:51

Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0